Temmes-kaivuri

Suomalaiset ovat olleet kautta aikain kekseliästä kansaa. Olemme tehneet merkittäviä ja nerokkaita keksintöjä helpottamaan jokapäiväistä elämäämme. Temmes-kaivuri on oiva osoitus sen keksijöiden nerokkuudesta, jotka sodan jälkeisinä vaikeina aikoina tekivät kaivuri keksinnön sekä raahelaisen konepajateollisuuden työnäyte kehittäessään siitä teollisen tuotteen.

Viisikymmentäluvun ensimmäisten vuosien aikana silloisesta Temmeksen kunnasta kotoisin ollut Hannes Pehkonen ja Limingasta kotoisin ollut Eeli Lempinen pohtivat tahoillaan miten peltojen ja metsien raivauksessa pääsisi helpommalla ja ei tarvitsisi tehdä raskaita ojien kaivuita lapiopelillä. Monien sattumien kautta kaverukset päätyivät yhdessä pohtimaan ratkaisua ongelmiinsa.

Temmes-kaivuri

Salaperäisyyden verhotessa keksijöiden työtä he rakensivat Temmeksellä Vikiön pirtissä prototyypin puusta ja vanhoista auton osista. Lähiseudun sepät pajoissaan tekivät mitä ihmeellisimpiä rautaosia keksijöille, eivätkä he tienneet tuolloin mihin tarkoitukseen ne osat tulivat. Vajaan kahden vuoden kuluttua aloittamisesta kaverukset tekivät Pehkosen pihalla omat koekaivauksensa ja saattoivat todeta, että sehän toimii niin kuin oli suunniteltukin.

Tuolloin sai alkunsa menestyksekäs tarina yhdestä sodan jälkeisen ajan merkittävimmistä suomalaisista keksinnöistä, joka sai nimensä paikkakunnan mukaan, missä sen prototyyppi tehtiin, Temmes-kaivurista.

Temmes-kaivuri

Kaivurin jatkosuunnittelu, valmistus ja sarjatuotanto toteutettiin Raahessa juuri prototyypin valmistumisen aikoihin konkurssiin menneen Ruona Oy:n jatkajaksi perustetun Raahe Oy:n tehdaslaitoksessa. Samoissa tehdashalleissa on jatkunut tuotannollinen toiminta jo sata vuotta Ruona Oy:n, Raahe Oy:n, Kone Oy:n ja nykyisin Miilukankaan perheyhtiöiden toimesta.

Kaivuri patentoitiin maailmalla useisiin maihin. Temmes-kaivurista tuli yksi Raahe Oy:n menestyksen tukipilareista ja sen valmistus jatkui reilut kymmenen vuotta. Mekaanisesti toimivan Temmeksen kehittäminen kuitenkin pysähtyi ja hydrauliset kaivinkoneet valtasivat markkinat kuusikymmentäluvun puolivälissä eikä sen valmistusta kannattanut enää jatkaa. Saman kohtalon koki myös tehtaan järeämmän luokan kaivinkone Roima.