Ruona Oy 1950–1952

Ruonalla kaikki tunsivat toisensa ja luottivat toisiinsa. Työntekijät keskustelivat ongelmistaan avoimesti. Jos joku heistä sairastui eikä pystynyt tekemään töitä, hänelle kerättiin rahaa.

1950-luvun alussa, niin sanotun Korean suhdanteen aikana, Ruonalla näytti menevän lujaa. Lännen suurvallat pelkäsivät, että Korean niemimaan sota laajenee maailmansodaksi. Varmuusvarastoja täydennettiin, ja pian Lapaluoto oli pelkkää puutapulia ja redillä odotti jopa toistakymmentä laivaa.

Ruona Oy 1950–1952

Hyvä suhdanne ei kuitenkaan kestänyt kauaa, sillä suurostot loppuivat ja sotakorvaustyöt saatiin tehtyä. Vuonna 1952 Ruona sai korjattavaksi s/s Kolan, joka oli suurin Raaheen tuotu alus. Tähän korjausprojektiin Ruona Oy:n piti ottaa lisävelkaa.

Ruonan Emil Oesch lähti hakemaan lainaa Helsingistä Kansallis-Osake-Pankista, mutta pankki eväsi pyynnön. Pankin johtokunnassa toimi siihen aikaan Antti Wihuri. Paluumatkalla Helsingistä Oesch sai junassa sydänkohtauksen menehtyen myöhemmin Raahen sairaalassa, eikä ehtinyt nähdä Ruona Oy:n alasajoa.

Ruona Oy 1950–1952

Loppuaikoina yhtiö ei maksanut palkkoja, koska raha loppui ja osakas Wihuri ei antanut työntekijöiden lunastaa palkkaa pankista. Raaka-aineisiin sidottu pääoma sekä laivaurakoiden alihinnoittelu aiheuttivat Ruona Oy:n konkurssin vuoden 1952 jouluaaton aattona.

Raahen Seudussa kerrottiin 13.12.1952: “Ruonan rattaat pysähtyivät eilen rahavaikeuksien vuoksi. Yhtiö päättänyt toistaiseksi lakkauttaa kaikki maksunsa. Isoja tappioita vientiä varten suoritetuissa töissä. Noin 600 henkeä työttömiksi.”

Ruona Oy 1950–1952

Konkurssin tapahduttua s/s Kola oli vielä telakalla. Suomen hallitus joutui päättämään, että valtio rahoittaa ja maksaa korjaustyön sopimushinnan ylittävältä osalta. Tehtävää hoiti kauppa- ja teollisuusministeriö.

Ruona Oy:n konkurssi oli aikanaan Suomen suurin; alihankkijat mukaan luettuna noin 1 000 henkilöä menetti työpaikkansa Raahen seudulla. Raahen kaupungista tuli yllättäen Suomen velkaisin kunta. Monet tuon ajan päättäjät uskoivat Raahen kuolevan.

Ruona Oy 1950–1952
Uuden jyrsinkoneen käyttäjät 1950-luvun alkupuolella.
Ruonalla valmistettu työkone.
Kola-laiva Ruonan telakalla, 1952.
Ruonalla valmistuneen aluksen kuljetus.
Ruona teki erilaisia kuljettimia puutavarayhtiölle.
Ruonan koneistus- ja asennusosasto 1950-luvulla.